Blog
Co powinno zawierać sprawozdanie finansowe Wspólnoty Mieszkaniowej?
Zarządzanie nieruchomościami, zwłaszcza większymi wspólnotami mieszkaniowymi, wymaga jasnego i przejrzystego wykazania wszelkich przychodów i wydatków. Sprawozdanie finansowe Wspólnoty Mieszkaniowej to niezbędny element tego procesu. W niniejszym artykule omówimy, jakie elementy powinno zawierać sprawozdanie finansowe, czym jest oraz kiedy i kto je sporządza.
Ubezpieczenie Wspólnoty Mieszkaniowej. Najważniejsze informacje
Ubezpieczenie Wspólnoty Mieszkaniowej jest niezwykle istotnym elementem, który chroni zarówno wspólnotę mieszkaniową, jak i jej mieszkańców. Zapewnia ochronę w przypadku różnych zdarzeń losowych i nieprzewidywalnych sytuacji. W tym artykule zaprezentujemy podstawowe informacje na temat tego rodzaju ubezpieczenia, w tym jego znaczenie, korzyści oraz istotną rolę, jaką pełni administrator Wspólnoty Mieszkaniowej.
Troska o stan techniczny nieruchomości a praca zarządcy
Troska zarządcy o dobry stan techniczny nieruchomości jest ważną częścią zapewnienia jakości. Zarządcy nieruchomości są odpowiedzialni za kontrolę budynku, utrzymanie go w dobrym stanie technicznym i zagwarantowanie, że wszystkie zobowiązania prawne zostaną należycie spełnione. Obecność zarządcy nieruchomości jest korzystna zarówno dla wynajmujących, jak i najemców - zapewnia on, że odpowiednie przeprowadzenie niezbędnych napraw lub konserwacji.
Zarządzanie nieruchomościami - co wchodzi w zakres usług?
Ideą zarządzania nieruchomościami jest dbanie o dobro nieruchomości oraz jej właściciela. Działania prowadzone w tym zakresie obejmują długą listę zadań, których realizacja pozwala na utrzymanie budynku w możliwie najlepszej kondycji. Odpowiedniego zarządcę wyróżnia odpowiedzialność, a także zrozumienie potrzeb i oczekiwań właściciela nieruchomości oraz jej mieszkańców. W dalszej części tekstu wyjaśniamy, kto może pełnić funkcję zarządcy. Przedstawiamy również listę podstawowych zadań wchodzących w zakres prowadzonej przez dany podmiot działalności.
Utrzymanie porządku i zieleni we wspólnocie mieszkaniowej a zakres obowiązków zarządcy
W 2013 roku zaktualizowane zostały przepisy mówiące o obowiązku utrzymania czystości w obrębie budynku oraz terenów zielonych będących częścią wspólnoty mieszkaniowej. Według ustawy osoba będąca zarządcą nieruchomości zobowiązana jest do realizowania bieżących spraw z nią związanych. Zakres obowiązków zarządcy obejmuje nie tylko kwestie związane z podpisywaniem umów z firmami zewnętrznymi i nadzorem prowadzonych prac remontowych – właściwe zarządzanie nieruchomością to także realizacja czynności polegających na utrzymywaniu czystości wewnątrz obiektu i sprzątanie terenu zielonego.
Na czym polega zarządzanie nieruchomościami?
Osoba będąca właścicielem nieruchomości musi pamiętać o licznych obowiązkach, które wynikają z tegoż faktu. Właściciel powinien zajmować się również bieżącymi sprawami, np. regularnymi przeglądami instalacji, czy też konserwacją budynku. Wiele osób decyduje się na skorzystanie z usług firmy zewnętrznej, która zajmuje się profesjonalnym zarządzaniem nieruchomościami. Zarządca powinien mieć pełną zdolność do czynności prawnych, a także ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Istotna jest również wiedza z zakresu prawa, księgowości i budownictwa.
Jakie obowiązki ciążą na zarządcy nieruchomością wspólnoty mieszkaniowej?
Poprzez wspólnotę mieszkaniową należy rozumieć zrzeszenie właścicieli mieszkań lub lokali danej nieruchomości. Wspólnota może obejmować zarówno jedną nieruchomość, jak i całe osiedla. Z reguły taka jednostka organizacyjna jest powoływana w przypadku, gdy nieruchomości jest dużo, można jednak spotkać się z odstępstwami od tej reguły. Ze względu na fakt, iż zarządzanie taką ilością mieszkań jest bardzo trudne i wiąże się z ogromną odpowiedzialnością, zostało powołane stanowisko zarządcy nieruchomością.
Zarządzanie nieruchomościami i wspólnotami. Kwalifikacje nowoczesnego zarządcy
Zawód zarządcy nieruchomości i wspólnoty stał się bardzo popularny, głównie ze względu na zniesienie wszelkich wymogów posiadania formalnych uprawnień do wykonywania tego zawodu. Ustawa wprowadzająca ową zmianę weszła w życie w 2013 roku i od tego czasu można zaobserwować gwałtowny wzrost zainteresowania prowadzeniem działań w owym obszarze. Zapraszamy do lektury artykułu, w którym wyjaśniamy, jakie kwalifikacje pozwalają zarządcy nieruchomości i wspólnoty skutecznie realizować zadania na tym stanowisku.
Jak i w jakim zakresie upoważnić kogoś do zarządzania swoimi nieruchomościami?
Posiadanie nieruchomości wiąże się z wieloma obowiązkami oraz koniecznością znajomości przepisów prawa. Wynajmując lub sprzedając nieruchomość, trzeba uważać na przestrzeganie szeregu przepisów, ponadto należy pamiętać o pewnych zasadach, które zapobiegną temu, że właściciel nieruchomości staje się ofiarą oszustwa. Żeby zaoszczędzić sobie kłopotu związanego z prowadzeniem i utrzymaniem nieruchomości do realizacji tych czynności warto zaangażować kogoś zaufanego, kto będzie posługiwać się odpowiednim upoważnieniem.
Księgowość wspólnot mieszkaniowych - o czym warto wiedzieć?
Mianem wspólnoty mieszkaniowej określa się ogół właścicieli lokali, które wchodzą w skład danej nieruchomości. Jest to jeden ze sposobów na zarządzanie budynkiem (lub zbiorem budynków). Obecnie wyróżnia się dwa rodzaje wspólnot mieszkaniowych – małe oraz duże, które mają podobne prawa, obowiązki oraz zadania, np. pobieranie od lokatorów budynków opłat, rozliczanie kosztów, a także przygotowywanie rozliczeń. Jak widać, wiele z tych czynności polega na zarządzaniu finansami oraz prowadzeniem księgowości – zapoznaj się z tekstem i poznaj obowiązki wspólnoty w tym zakresie.